Postoje različiti načini na koje kompanija može da promeni i unapredi poslovanje. Drugačiji pogled na tržište i potrebe potrošača izvan ustaljenih normi vode ka kreiranju novih kategorija proizvoda. Inovacija je jedan od specifičnih alata preduzetništva koja ima za cilj da ponudi novo, drugačije značenje proizvoda kupcima.
U osnovi biznisa postoje tri vrste inovacija: inovacija proizvoda, inovacija procesa i inovacija poslovnog modela. Sve tri vrste inovacija mogu uključivati inovativne ili inkrementalne ideje. Inovativne ideje su vrlo retke i predstavljaju velike strateške prilike i generisanje velikog prihoda ukoliko se pokažu uspešnim.
Rezultat inkrementalnih ideja je porast standarda performansi, pa se ovaj vid ideja mnogo češće javlja. Da bi ostali konkurentni na dinamičnom tržištu, sve velike ili male organizacije moraju konstantno da inoviraju elemente svog biznisa i proaktivno da odgovaraju na promene u svom okruženju.
Inovacija proizvoda
Ovo je najčešći oblik inovacija koji se deli u 3 podtipa:
- Promocija novog proizvoda na tržištu
- Uvođenje novih karakteristika
- Unapređenje postojećeg kvaliteta proizvoda
Prvi rezultira potpuno novim proizvodom na tržištu, kao što je na primer, bitcoin valuta. Drugi tip inovacije uključuje neku novu funkcionalost ili dizajn postojećeg proizvoda, recimo uvođenje kamere kao neizostavne karakteristike mobilnih telefona. Poslednji podtip obuhvata unapređenje postojeće funkcije proizvoda. Odličan primer za ovo je poboljšanje rezolucije kamere. Inovacije proizvoda najčešće su rezultat nove tehnologije ili novih uvida u potrebe kupaca ponekad i pre nego što kupac zna koje su to potrebe.
Inovacija procesa
Inovacija procesa je transformacija načina na koji se proizvod ili usluga proizvodi ili isporučuje klijentu. To može biti kombinacija različitih metoda i tehnologija za proizvodnju, reklamiranje, ili isporuku proizvoda. Postoji bezbroj načina za poboljšanje procesa tako da kupac vidi dodatnu vrednost.
Primer inovacije procesa za proizvodnju je automatizovana linija za proizvodnju automobila. Ovo je bila procesna inovacija da bi se pronašli načini za smanjenje ljudskih grešaka, koji bi istovremeno povećavali i ubrzavali proces proizvodnje. Još jedan odličan primer inovacije procesa u isporuci proizvoda je način na koji je Dell dozvolio klijentima da prilagode svoj računar tokom faze porudžbine.
Takođe, banke i druge organizacije sada primenjuju automatizovane chat-botove zasnovane na veštačkoj inteligenciji kako bi svojim klijentima pružili podršku 24/7 za bolje korisničko iskustvo.
Inovacija poslovnog modela
Inovacija poslovnog modela obično se ne odnosi na postepene promene, već na holističku organizacionu transformaciju. Inovacije poslovnog modela utiču na svaki aspekt poslovanja, od samog proizvoda preko marketinških kanala do cena. Najčešće se to vidi kod startapa koji imaju sposobnost eksperimentisanja sa načinom na koji vode svoje poslovanje. Startapi su u potrazi za poslovni modelom, pa stalno pivotiraju i inovacije su tu najčešće. Postoji i nekoliko dobro uspostavljenih organizacija koje su iskoristile svoju veliku bazu kupaca i resurse da promene svoj postojeći poslovni model.
Amazon je verovatno najbolji primer velike kompanije koja je transformisala svoj poslovni model i stvorila potpuno novu industriju. U početku su funkcionisali kao online knjižara, pa je na sajtu bilo moguće kupiti isključivo knjige. Transformacija u rastući e-commerce biznis je nastala nakon postavljanja odličnog temelja za online prodaju.
Danas su oni jedna od vodećih kompanija po inovacijama. Svojim servisom AmazonFresh postali su prvi servis za nabavljanje namirnica onlajn. Osnivač kompanije Amazon, Džef Bezos, je u avgustu 2020. godine dobio odobrenje da uvede dronove koji bi pakete do 2 kilograma donosili na kućnu adresu.
Amazon je pronašao novi način da dopre do svojih kupaca i plasira svoje proizvode klijentima bez prolaska kroz uobičajeni put maloprodaje.
Kako odabrati pravu inovaciju?
Vrsta inovacije koja je najrelevantnija za specifičnu kompaniju se određuje prema ciljevima koje kompanija želi da postigne. Testirajte svoju poslovnu strategiju tako što ćete je ispitivati na tržištu. Dodatna pitanja će pomoći u istraživanju koja vrsta inovacija može biti najprikladnija za vaš biznis u datom trenutku. Neka od potencijalnih pitanja koja mogu pokrenuti proces inovacije:
Inovacija proizvoda
- Kako efikasnije doći do kupaca?
- Šta mogu da naučim od konkurencije?
- Da li imam prave alate za podršku inovacijama?
Inovacija procesa
- Kako učiniti uslugu pristupačnijom za veći broj kupaca?
- Da li je proizvod jednostavan za upotrebu?
- Sa kojim problemima se klijenti suočavaju kada dođe do isporuke?
Inovacija poslovnog modela
- Koliki je trenutni kapital za pivotiranje?
- Da li naš postojeći biznis kreira vrednost?
- Kako poboljšati upravljanje da bi se generisao veći prihod?
Zaključak
Prepoznavanje prave ideje nije jednostavno, zato je neophodno postavljati prava pitanja bilo da ste na pragu započinjanja novog biznisa, ili želite da napravite strukturni preokret. Prava pitanja mogu da naprave veliku razliku u kreiranju fleksibilne poslovne strategije koja podstiče inovativnost. Inovativnost je način da ostanete konkurentni na tržištu i održite organizaciju relevantnom. Uvek imajte na umu da bi se proizvod izdvajao u moru brendova, prvenstveno je potrebno da daje vrednost kupcu.
Ukoliko vas zanima kako da optimizujete proces selekcije kandidata, pripremili smo vam dokument 5 saveta koji će vam olakšati proces zapošljavanja, u kome ćete saznati više o ovoj temi.