Šta je pivotiranje i kako to rade svetski poznate kompanije

U svetu biznisa, pivotiranje se u najvećem broju slučaja odnosi na promenu određenog segmenta poslovanja. Nakon što se pokaže da prvobitna ideja ne postiže rezultate koje je vlasnik kompanije zacrtao, dolazi do potpunog zaokreta i menjanja poslovne strategije. Promena može da bude na nivou proizvoda, ali i na nivou čitavog poslovnog modela ili njegovog dela.

U poređenju sa startapima, kod etabliranih kompanija proces pivotiranja je drugačiji. Startapi testiraju različite biznis modele u procesu pronalaska onog koji im odgovara, a neki čak menjaju prvobitni proizvod, tako da je kod njih pivotiranje neizostavni deo procesa. Veće kompanije skraćuju proces eksperimentisanja i fokusiraju se na transformisanje jedne ključne tačke poslovanja. Pogledajte kako pivotiranje izgleda u praksi.

Nespresso

Nespresso je brend koji je izgrađen na postulatu ekskluzivnosti. Postojale su posebne prodavnice i butici kafe i samo je u njima bilo moguće kupiti proizvode brenda. Inicijalna ideja je bila da se proizvod može kupiti samo u određenim Nespresso radnjama, za razliku od danas gde postoje mnogi tržni centri, železničke stanice i aparati za kafu koji prodaju Nespresso proizvode.

Nespresso nije u potpunosti odustao od strategije da obezbedi klijentima visokokvalitetno potrošačko iskustvo, ali jasno je da se distributivni model nadogradio i izmenio da bi zadržali lojalne klijente i privukli nove.

Početna hipoteza ne mora uvek da bude u potpunosti zadržana, već može da se menja, nadograđuje i dopunjava.

Slack

Slack je počeo kao alat za olakšavanje interne komunikacije između članova tima gejming kompanije Tiny Speck koja se u to vreme širila. U međuvremenu, firma nije ispunila očekivanja pa je osnivač kompanije Stjuart Baterfild, uložio preostali kapital da transformiše interni alat u glavni proizvod kompanije.

Uz pomoć kolega iz ostalih kompanija koje su isprobavale Slack, alat je počeo da postaje neizostavan deo radnih procesa mnogobrojnih kompanija, a Stjuartova kompanija je sa novim proizvodom postala jedna od najbrže rastućih u zemlji.

U optimizaciji radnih procesa se nekad krije inovacija.

Hasbro

Još 2013. godine kompanija je ostvarila partnerstvo sa 3D Sistemima koji su omogućili ljudima da kreiraju i štampaju igračke kod kuće. Naredna incijativa bila je da pozivaju kupce da šalju svoje ideje u Hasbro i tako dobiju šansu da njihov proizvod ili dizajn postane realnost. Intelektualno vlasništvo je moćan generator rasta jedne kompanije.

Najveća transformacija bila je kada je kompanija počela da pravi animirane filmove uz pomoć njihovog studija animacije All Spark. Danas se bave i izdavaštvom, pa pre nego što izbace kolekciju igračaka, grade brend kroz priče u knjigama bogatim ilustracijama proizvoda.

Svaka prilika za rast brenda je nova prilika za učenje i ispitivanje tržišta.

YouTube

Transformacija jedne od najpoznatijih platformi YouTube je klasična startap priča. Nakon što su uvideli njen potencijal, od dejting platforme kako je primarno zamišljena, postala je platforma za deljenje sadržaja kakvom je danas znamo.

Glavna vrednost YouTube-a je da je sadržaj podređen gledaocu, pa svako može da bude editor, kreator ili osoba od uticaja u zavisnosti od preferencija i potreba.

Prepustiti klijentu da sam odluči kako će da iskoristi resurse i mogućnosti proizvoda je nekad najbolji način da se testira njegova upotrebljivost na tržištu.

What3Words

Ova kompanija nije klasični predstavnik pivotiranja, ali pokazuje kako menjanje poslovne strategije i fokusiranje na tržište može da dovede do značajnog povećanja profita. Glavna zamisao je bila da obezbede tačnu lokaciju onoga ko koristi njihov sistem po principu ograničavanja lokacije osobe na 3 kvadratna metra uz korišćenje kombinacije 3 reči koje su specijalno kreirane za različite lokacije. Sistem obezbeđuje tačne geografske koordinate, tako da ako je osoba u parku, uz pomoć ovog sistema može se locirati tačna klupa na kojoj on sedi.

Čelnici kompanije su u 3 različite države koristili 3 različita modela poslovanja. U Mongoliji, koja je većinski nomadska država gde ne postoje klasični poštanski adresni kodovi, pronalaženje adresa na ovakav način odlično funkcioniše. U Nemačkoj, gde nalaženje adresa nije toliko problematično, integrisali su sistem lociranja adrese u automobile marke Mercedes Benz i tako poboljšali kvalitet navigacije. U Ujedinjenom Kraljevstvu, matičnoj državi kompanije, sistem je doživeo uspeh tek kada je fokus prebačen na pomoć u hitnim slučajevima. Lansirali su uspešnu marketinšku kampanju koju su reklamirali na BBC-ju, predstavljajući sistem kao aplikaciju koja može da spasi život.

Promena poslovne strategije u skladu sa potrebama tržišta daje kompaniji novu širinu i perspektivu.

Zaključak

Za startape, pivotiranje je produktivan način da testiraju poslovne modele i nađu onaj koji je kompatibilan sa uslugom koju nude. Veće kompanije mogu da naprave veliki preokret u povećanju profita, generisanju saobraćaja i uvećanju rezultata ukoliko odaberu pravi segment poslovanja koji će transformisati.

Na kraju, kvalitetan proizvod mora da prođe faze testiranja, pivotiranja i ispitivanja upotrebljivosti kako bi kompanija bila sigurna da su sva njegova obeležja reprezentativna i funkcionalna u praksi.

This website stores cookies on your computer. These cookies are used to collect information about how you interact with our website and allow us to remember you. We use this information in order to improve and customize your browsing experience and for analytics and metrics about our visitors both on this website and other media. To find out more about the cookies we use, see our Privacy Policy.

accept don’t ask me again