Šta je pivoting i kako je to Wolt uradio?

pivoting wolt

Fleksibilnost menadžmenta i reagovanje na promene se sve više ističu kao ključni faktori koji izdvajaju uspešne organizacije u odnosu na ostale.

Proaktivan stav prema promenama neophodan je u današnjim uslovima dinamičkog i turbulentnog poslovnog i ekonomskog okruženja. 

Upravo zato je pivoting postao nezaobilazna tema, ali takođe i izazov u razvoju uspešnog proizvoda ili usluge. 

Naravno, ne postoji tačna formula po kojoj može da se odluči kada je to pravi trenutak za zaokret (pivoting), ali ne smemo ignorisati promenu ako je ona neophodna.

U nastavku teksta objasnićemo proces pivotinga i kako ga je naširoko poznata kompanija Wolt sprovela. 

 

Šta je Pivoting (Zaokret)?

 

Pivoting predstavlja zaokret u poslovanju, odnosno promenu fokusa kompanije kako bi iskoristila priliku i povećala svoj rast i razvoj. 

Pod promenama se podrazumeva prihvatanje novih ideja ili ponašanja organizacije.

Neophodnost promena, proizilazi iz trajne potrebe organizacije da bude uspešna. Taj cilj, odnosno želja za uspehom i efikasnošću tera organizacije na kontinuirano menjanje.

Kada je pivoting u pitanju, do njega najčešće dolazi nakon što se pokaže da prvobitna ideja ne daje željene rezultate. 

Kada se to dokaže, kompanije se odlučuju na promenu određenog segmenta poslovanja, odnosno promenu poslovne strategije.

Kada govorimo o startapovima, oni testiraju različite biznis modele u procesu pronalaska onog koji im odgovara, a neki čak menjaju prvobitni proizvod, tako da je kod njih pivotiranje neizostavni deo procesa. 

Veće kompanije skraćuju proces eksperimentisanja i fokusiraju se na transformisanje jedne ključne tačke poslovanja.

Šta nas sprečava da napravimo promenu

Otpor prema promenama je uobičajena i normalna pojava, baš kao što su i promene normalna pojava. 

Promena sama po sebi, menja dotadašnji uobičajeni red stvari u preduzeću, a mnogi ljudi imaju najveći strah od neuspeha. 

Sigurno ste do sad već čuli za izreku: “Ko reskira, taj dobija”. Što upućuje na to da su promene zdrave za preduzeće, jer ako nema promena, nema ni napretka.

Sa druge strane, ako promena ne bude baš efikasna, naučićete iz svojih grešaka. Tako da ste ponovo, na neki način, na dobitku. 

Zbog toga, menadžeri velikih kompanija žele da se otpor, ako ne u potpunosti eliminiše, onda svede na najmanju moguću meru.

 

Značaj Zaokreta (Pivoting-a) za Kompaniju

 

Ukoliko želimo da razvijamo naš proizvod ili uslugu, neophodno je da razmišljamo o zaokretu, odnosno nekim promenama.

Kako biste došli do veće publike i većeg broja korisnika, morate se prilagođavati zahtevima tržišta. 

Na Vama je da istražite šta potencijalni potrošači žele i da im to i ponudite, čak iako bi time promenili fokus kompanije. 

Mnoge velike kompanije kao što su, YouTube, Slack, Nespresso i mnoge druge, shvataju značaj pivotinga i konstanto inoviraju i unapređuju svoje usluge. 

Dakle, pivoting ili zaokret je veoma važan za svaku kompaniju koja želi da raste i razvija svoju ponudu.  

Takođe, pored unapređivanja, pivoting je neophodan kao vid daljeg testiranja proizvoda ili usluge. 

Korišćenje ovakve strategije nas ne čuva od grešaka, već nas priprema da u situacijama kada do problema dođe znamo da to uvidimo i odreagujemo na pravi način.

Odličan primer pivotinga nam je pokazala kompanija Wolt. U drugoj epizodi Desk Talks podkasta razgovarali smo sa Đorđem Davidovićem, generalnim menadžerom Wolta u Srbiji. 

Pa da vidimo kako su oni to uradili. 

 

Pivoting kompanije Wolt

 

U trenutku dramatičnih previranja u industriji dostave hrane u regionu, kompanija Wolt je pronašla način da nastavi da se razvija i ostane konkurentna. 

Pre svega, naše tržište nije bilo dovoljno razvijeno da bi odmah prihvatilo ideju dostave restoranske hrane do kuće. 

Mnogi ljudi su smatrali da je najbitniji celokupan utisak potrošača kada poseti restoran, odnosno pred hrane, važni su i ambijent i ljubaznost osoblja. 

Međutim ispostavilo se da je Wolt uvideo šansu u tome da ljudi isto tako mogu uživati u omiljenoj hrani i iz topline svog doma. 

Kao što već znamo, pandemija je imala uticaja na sve delatnosti koje su činile naše svakodnevne živote, pa tako i na usluge dostave. 

Mnogi su bili primorani da pređu sa standardnog načina poslovanja na usluge dostave, ali većina restorana је i pre pandemije shvatila benefite dostavljanja hrane. 

Njihovi specijaliteti stižu u rekordnom vremenu do korisnika koji nisu u mogućnosti da posete restoran, što pritom ostavlja mesto za korisnike koji žele da ručaju u restoranu. 

Kompanija Wolt se prilagođava potrebama korisnika, što joj i donosi najveći uspeh. 

Ona se u početku fokusirala samo na dostavu hrane, ali je onda uočila šansu i u drugim segmentima. 

Njihov pivoting je taj što je sada pored dostave hrane, moguće naručiti i stvari poput kozmetike, elektronike, odeće, lekova, itd.

Takođe, nekada se dostava mogla platiti isključivo karticama, ali kako bi proširili tržište i omogućili ljudima koji ne žele da plaćaju karticom, uveli su mogućnost plaćanja u kešu.

Ali oni tu neće stati.

Wolt ima cilj da u budućnosti postane vodeća kompanija putem koje će ljudi moći da naručuju dostavu svega što im je potrebno.

Kako generalni menadžer Wolta kaže: “Strategija jeste da do kraja godine Wolt bude jedan “tržni centar u džepu”.”

Ukoliko želite da pogledate i poslušate celu epizodu podkasta, posetite sledeći LINK.

 

Zaključak

 

U ovom blogu smo Vam objasnili pojam pivotinga, njegov značaj, ali i kako je poznata kompanija Wolt uvidela šansu i napravila pivoting koji je dao neverovatan rezultat. 

Svaka kompanija bi trebalo da ima tim koji će konstantno raditi na istraživanju i prepoznavanju šansi za napredak i uvođenju promena. 

Promena poslovne strategije u skladu sa potrebama tržišta daje kompaniji novu širinu i perspektivu.

Ukoliko želite da saznate kako Vam kompanija Desk&More može pomoći da unapredite poslovanje svoje kompanije, posetite sledeći link.

This website stores cookies on your computer. These cookies are used to collect information about how you interact with our website and allow us to remember you. We use this information in order to improve and customize your browsing experience and for analytics and metrics about our visitors both on this website and other media. To find out more about the cookies we use, see our Privacy Policy.

accept don’t ask me again