Kako uspešni lideri inspirišu druge na akciju

Zašto neke kompanije postižu natprosečne rezultate, kao što je recimo Epl, i kako su zaposleni u ovoj kompaniji inovativniji kada na raspolaganju imaju iste resurse kao i njihova konkurencija? Istraživali smo na ovu temu kako bismo došli do relevantnih podataka koji vam mogu biti smernice za uspešnije vođenje biznisa.

Otkriće koje sledi je mnogima u velikoj meri promenilo pogled na to kako svet funkcioniše, pa čak i način na koji oni učestvuju u njemu. Ispostavilo se da za pomenute uspehe postoji obrazac. Inspirativne vođe i organizacije deluju i komuniciraju na potpuno isti način, a potpuno suprotno od svih ostalih. Simon Sinek, autor knjiga Počnite sa zašto i Lideri jedu poslednji, ovaj liderski način komunikacija naziva zlatni krug.

Zašto? Kako? Šta? Ovaj krug objašnjava zašto neke organizacije i neki lideri mogu nadahnuti druge i inspirisati ih da preduzmu određene akcije.

Svaki pojedinac ili organizacija zna šta radi, čime se bavi. Neki znaju kako to rade, bez obzira da li to nazivaju svojom diferenciranom vrednošću, ličnim postupkom ili svojim USP-om (Unique Sales Proposition).

Počnite od zašto

Međutim, vrlo malo ljudi ili organizacija zna zašto se nečim bavi, ako izuzmemo stvaranje profita. Profit je zapravo rezultat a ne uzrok bavljenja određenom delatnošću.

Pod „zašto“ se misli na svrhu, uzrok i uverenje zbog kojeg vam nije teško da svakog jutra ustajete rano. Zašto postoji vaša organizacija i zašto bi ikoga to trebalo da zanima? Kao rezultat toga nastaje način na koji razmišljamo, ponašamo se, na koji komuniciramo, krećući se od potpuno jasnih do onih nejasnih stvari. Inspirativni lideri – bez obzira na veličinu tima i na industriju, razmišljaju, deluju i komuniciraju iz centra ovog zlatnog kruga, odnosno kreću sa pitanjem zašto.

Evo kako Epl komunicira koristeći sistem preokrenutog redosleda informacija počevši od odgovora na pitanje zašto, zatim kako i na kraju šta.

Zato što verujemo u preispitivanje statusa quo u svemu što radimo. Verujemo u drugačije razmišljanje. Način na koji menjamo status quo je kroz izradu naših lepo dizajniranih proizvoda, jednostavnih za upotrebu. Jednostavno stvaramo vrhunske proizvode.“

Ono što nam dokazuje uspeh ove kompanije jeste da ljudi ne kupuju ono šta vi radite – ljudi kupuju “zašto nešto radite”.

“Zašto’”organizacije imaju svrhu svog postojanja.

Znaju zašto je važno ono što rade i zašto se ljudi povezuju sa njima. Ovde ćemo napomenuti da je u pitanju najteži od tri elementa za razumevanje.

“Zašto” je ono o čemu velike vođe razgovaraju, a pokreće kako i šta rade. Ako verujete da vaš brend zastupa mnoštvo ideja nastalih iz vrednosti i dubokih uverenja, onda je u pitanju odličan brend sa jasnom svrhom i razlogom postojanja. Vi privlačite ljude ka svom cilju jer ljudi – budući kupci, zaposleni, partneri, volonteri – imaju slične vrednosti i uverenja ili ih vaše vrednosti magnetski privlače. To će izgraditi poverenje, učiniti ih lojalnim i osigurati da su oni vaš ambasador, čak i kada ne prolazite kroz uspešan period.

“Zašto” je vrlo često direktna suprotnost onome što rade svi ostali. Ideja da postoji najbolja praksa vrlo je korisno za medicinu i zakone, ali kada je vođenje biznisa u pitanju ti primeri često direktno smanjuje šanse za inovaciju.

Ono po čemu ste prepoznatljivi je to što verujete u bolje, jer imate skup vrednosti i uverenja koja rešavaju probleme nastalih kao rezultat toga što svi ostali rade isto.

Da li inovacije zavise od resursa?

Da li znate za Samjuela Pirpont Lengleja (Samuel Pierpont Langley)? Većina ljudi ne zna ko je u pitanju iako je svojevremeno dobio budžet 50.000 dolara kako bi konstruisao avion za praktičnu upotrebu. Novac nije bio problem. Radio je na Harvardu, u svetski poznatom kompleksu za istraživanje Smitsonian i bio je izuzetno dobro povezan sa najvećim umovima tih dana. Imao je najbolji tim a tržišni uslovi su bili fantastični. Njujork tajms ga je pratio svuda i svi su iščekivali njegov izum sa nestrpljenjem.

Pa kako to da nikad nismo čuli za gospodina Lengleja?

Nekoliko stotina kilometara dalje u Dejtonu, u državi Ohajo, braća Orvil i Vilbur Rajt, nisu imali ništa od onoga što smatramo receptom za uspeh. Nisu imali novca i svoj san da konstruišu avion finansirali su prihodom iz njihove prodavnice biciklima. Ni jedna osoba iz tima braće Rajt nije imala fakultetsko obrazovanje a Njujork Tajms nije pratio njihov rad.

Međutim,Orvila i Vilbura vodili su uzrok, svrha i uverenje. Verovali su da će, ako uspeju u svojoj nameri promeniti tok sveta. Samjuel je bio u potrazi za rezultatom koji bi mu doneo bogatstvo.

Ostalo je već istorija, 17. decembra 1903., braća Rajt su poletela, a za to se saznalo tek nekoliko dana kasnije. Tog dana Lenglej je dao otkaz jer nije bio prvi koji je izumeo praktični avion, nije se obogato niti proslavio.

Zaključak

Postoje i lideri koji imaju položaj, moć ili autoritet, ali i oni koji nas stvarno vode i inspirišu. Bez obzira jesu li pojedinci ili organizacije, mi sledimo ove druge zato što to želimo – ne zbog njih, već zbog sebe. A oni koji započinju sa „zašto“ imaju sposobnost da inspirišu ljude oko sebe da i sami postanu lideri.

Ukoliko vas je ova tema inspirisala da dodatno istražite tajne uspešnih lidera, imate priliku da otkrijete šest primarnih stilova liderstva u tabeli koju smo vam pripremili i saznate koji ste tip.

Preuzmite eBook

This website stores cookies on your computer. These cookies are used to collect information about how you interact with our website and allow us to remember you. We use this information in order to improve and customize your browsing experience and for analytics and metrics about our visitors both on this website and other media. To find out more about the cookies we use, see our Privacy Policy.

accept don’t ask me again